Γραφεία Ιδιωτικών Ερευνών Γεωργαντίδη

Διαδικτυακός Εκφοβισμός (Cyberbullying) – Έρευνα, Αντιμετώπιση και Προστασία Θυμάτων

Διαδικτυακός εκφοβισμός, παρενόχληση παιδιών, εκφοβισμός


Λογότυπο με σκιασμένη φιγούρα και κείμενο: «Διαδικτυακός εκφοβισμός».

Διαδικτυακός εκφοβισμός συμβαίνει όταν κάποιος κακόβουλος παρενοχλεί ένα άτομο με τη χρήση της τεχνολογίας. Η παρενόχληση αυτή μπορεί να γίνεται σε τακτικά ή άτακτα χρονικά διαστήματα μέσω οποιασδήποτε πράξης εκφοβισμού, επιθετικότητας, τρομοκρατικής ή αυταρχικής συμπεριφοράς. 

Ένα θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού μπορεί να βιώσει μία πολύ αγχώδη κατάσταση, καθώς τα μηνύματα μπορούν να σταλούν ανώνυμα και επομένως είναι δύσκολο να γνωρίζει ποιος είναι ο θύτης. Επιπλέον, ο διαδικτυακός εκφοβισμός μπορεί να συμβεί οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας από οποιοδήποτε μέρος. Όταν τα μηνύματα ή οι φωτογραφίες δημοσιευθούν στο διαδίκτυο προβάλλονται άμεσα σε πολλούς χρήστες και αυτό αναστατώνει τα θύματα που βλέπουν πόσο γρήγορα μία φωτογραφία ή μια φήμη διαδίδεται στο διαδίκτυο. 

Ο εκφοβισμός μέσω του διαδικτύου μπορεί να είναι άμεσος ή έμμεσος εμπλέκοντας και άλλα άτομα που ενδεχομένως να μην γνωρίζουν προσωπικά το θύμα.

Μορφές διαδικτυακού εκφοβισμού:

  • Μορφές Διαδικτυακού εκφοβισμού 
  • Αποστολή ανήθικων μηνυμάτων 
  • Αποκλεισμός ατόμων από εφαρμογές συνομιλιών 
  • Ηacking ενός ξένου λογαριασμού 
  • Δημοσίευση ενοχλητικών φωτογραφιών 
  • Διάδοση προσβλητικών φημών 

 

Λόγοι εμπλοκής σε διαδικτυακό εκφοβισμό:


Τα παιδιά, οι έφηβοι και οι νέοι είναι πιο ευάλωτοι από κάθε άλλη ηλικιακή ομάδα στους κινδύνους του διαδικτύου. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στην τεχνολογική τους εξοικείωση, αλλά και στα χαρακτηριστικά της αναπτυξιακής τους ηλικίας, τα οποία τους καθιστούν πιο επιρρεπείς σε επικίνδυνες συμπεριφορές.


Τα βασικά χαρακτηριστικά που αυξάνουν τον κίνδυνο είναι:

Το ευάλωτο της ηλικίας
Η περιέργεια
Η ομότιμη πίεση (peer pressure)
Η τάση μιμητισμού
Η ανάγκη για αίσθηση του ανήκειν

Αυτοί οι παράγοντες λειτουργούν ενισχυτικά και συχνά οδηγούν τους νέους στο να εμπλέκονται σε διαδικτυακές προκλήσεις, αμφίβολες συμπεριφορές ή επικίνδυνο περιεχόμενο.


Γιατί οι Νέοι Πέφτουν Θύματα Ψηφιακών Κινδύνων

Οι διαδικτυακές προκλήσεις (“challenges”), τα trends και οι ψηφιακές κοινότητες δημιουργούν ένα πλαίσιο στο οποίο:

• είναι δύσκολο να πουν «ΟΧΙ» στους φίλους τους,
• φοβούνται μην αποκλειστούν από την παρέα,
• νιώθουν την ανάγκη να εντυπωσιάσουν,
• μιμούνται συμπεριφορές χωρίς να κατανοούν τις συνέπειες.

Αυτές οι συμπεριφορές δεν αποτελούν ένα μεμονωμένο φαινόμενο, αλλά τμήμα ενός ευρύτερου συνόλου επιβλαβών διαδικτυακών κινδύνων, που απαιτούν συνεχή ενημέρωση και προληπτική εκπαίδευση.


Διαδικτυακός Εκφοβισμός (Cyberbullying) – Ένας Από τους Σοβαρότερους Κινδύνους

Ο διαδικτυακός εκφοβισμός είναι μια μορφή βίας που:

• συμβαίνει ψηφιακά,
• μπορεί να συμβαίνει 24/7,
• φτάνει σε έναν απεριόριστο αριθμό παραληπτών,
• αφήνει μόνιμο ψηφιακό αποτύπωμα,
• προκαλεί βαθειά ψυχολογική φθορά στο θύμα.


Μπορεί να περιλαμβάνει:

• προσβλητικά μηνύματα,
• ρατσιστικό περιεχόμενο,
• επαίσχυντες φωτογραφίες ή βίντεο,
• συκοφαντίες,
• αποκλεισμό από ομάδες ή παρέες,
• απειλές.


Σε αντίθεση με άλλες μορφές εκφοβισμού, ο διαδικτυακός εκφοβισμός εισβάλλει στον προσωπικό χώρο του νεαρού ατόμου και δεν σταματά με το τέλος του σχολείου ή της ημέρας.


Οι Συνέπειες στον Ψυχισμό του Παιδιού

Το παιδί που δέχεται διαδικτυακό εκφοβισμό συχνά εμφανίζει:

• έντονο φόβο και ανασφάλεια,
• απόγνωση και κοινωνική απόσυρση,
• επιθετικότητα ή νευρικότητα,
• ενοχές και χαμηλή αυτοεκτίμηση,
• δυσκολία συγκέντρωσης και πτώση σχολικών επιδόσεων.


Σε σοβαρές περιπτώσεις, μπορεί να οδηγηθεί σε:

• αποχή από το σχολείο ή τις παρέες,
• κατάθλιψη,
• αυτοκαταστροφικές σκέψεις,
• ακόμη και αυτοκτονικό ιδεασμό.


Οι συνέπειες μπορεί να συνεχίσουν να επηρεάζουν την ψυχική υγεία του ατόμου και στην ενήλικη ζωή του.


Πώς Η Ιδιωτική Έρευνα Βοηθά στη Διερεύνηση του Cyberbullying

Η ιδιωτική έρευνα αποτελεί ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία αποκάλυψης της πηγής του εκφοβισμού.

Μέσα από:

• διακριτική παρακολούθηση,
• ανάλυση online δραστηριότητας,
• έλεγχο ψηφιακών μηνυμάτων,
• αξιολόγηση συμπεριφοράς και κινήσεων του παιδιού,
• συλλογή αποδεικτικών στοιχείων,

μπορούμε να εντοπίσουμε γρήγορα:

• ποιος απειλεί το παιδί,
• από πού προέρχονται τα μηνύματα,
• τι μορφή έχει η απειλή,
• ποιοι συμμετέχουν.


Με απόλυτη εχεμύθεια, παρέχουμε άμεσα αποτελέσματα και δημιουργούμε ένα δίκτυο ασφαλείας που προστατεύει το παιδί από μελλοντικούς κινδύνους.